Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
- 1 kwietnia 2025 r. zaczęły obowiązywać cła forsowane przez prezydenta USA Donalda Trumpa
- Samochody importowane do Stanów z fabryk w Europie obłożono 27,5-procentowym cłem, a wyprodukowane w Chinach przeszło 100-procentowym
- Na polityce celnej cierpi nawet SUV Volvo wytwarzany w USA
Po wprowadzeniu nowych ceł w najbardziej niekorzystnej pozycji znaleźli się producenci, którzy większość — lub wręcz wszystkie — swoje modele wytwarzają poza USA. Jednym z nich jest Volvo Cars, którego większość fabryk mieście się w Europie i Chinach. A to właśnie w te dwa kraje wymierzono szczególnie dotkliwe cła. Szwedzka firma właśnie odczuwa to na własnej skórze.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPrzeczytaj także: Z Lexusa właśnie zniknęło coś, czym marka się chlubiła od samego początku. Poznałem powód
Volvo Cars "w złym miejscu o złym czasie"
Jak podaje Reuters, Volvo Cars tymczasowo wstrzymało sprzedaż części swoich modeli w USA. I mówimy tu o sporej części, bo o blisko połowie globalnej gamy. Poza kombi Volvo V60 w ofercie zachowały się wyłącznie SUV-y. A i to nie wszystkie.
Przeczytaj także: Polacy stracili dla niej głowę. Sprawdziłem, czy SUV Omoda 9 to najlepsze chińskie auto w Polsce
Sprzedaż SUV-a Volvo EX40 wstrzymano, ale — jak podaje Reuters — ma zostać wkrótce wznowiona. Z kolei mniejsze Volvo EX30 jest w USA oferowane wyłącznie w droższej 2-silnikowej wersji.
Niewesoło jest też z sedanami: sprzedaż Volvo S90 w Stanach Zjednoczonych wstrzymano, a najnowsze Volvo ES90 na razie w ogóle nie zostanie wprowadzone na tamtejszy rynek. Firma przyznaje, że przy obecnych cłach nie jest go w stanie sprzedawać w USA z zyskiem.
Bill Wallace jest właścicielem Wallace Automotive Group, która sprzedaje samochody Volvo na Florydzie. Cytowany przez Reutersa menedżer trafnie podsumowuje całą sytuację: "Klienci kochają Volvo, ale teraz są one [samochody - red.] w złym miejscu o złym czasie".
Oberwało się nawet topowemu Volvo EX90, które przecież powstaje w USA.
SUV Volvo EX90 jest za mało amerykański
SUV Volvo EX90 powstaje w fabryce w Ridgeville, mieście położonym w Karolinie Południowej. Tym samym jest zwolniony z wysokiego cła, ale nie do końca.
Okazuje się bowiem, że Volvo EX90 korzysta z wielu podzespołów importowanych z Europy, a trafiające stąd do USA części i podzespoły motoryzacyjne też objęto niebagatelnym cłem. Stawka wynosi aż 25 proc.