Droga S17 z Piask do Zamościa nabiera tempa. Kluczowy wniosek złożony

9 godziny temu 7
  • GDDKiA złożyła wniosek o decyzję ZRID dla odcinka drogi S17 Izbica – Zamość Sitaniec
  • Planowany fragment będzie miał 10 km długości i będzie miał dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach
  • W ramach inwestycji powstaną m.in. dwa węzły drogowe oraz 27 obiektów inżynieryjnych
  • Trasa S17 połączy Warszawę z granicą w Hrebennem i będzie miała ponad 320 km długości

Droga ekspresowa S17 to inwestycja, która zmieni oblicze komunikacji we wschodniej Polsce. Trasa zapewni szybszy i bezpieczniejszy dojazd do granicy z Ukrainą. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) złożyła do Wojewody Lubelskiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka Izbica – Zamość Sitaniec. To kolejny krok niezbędny do zrealizowania tego strategicznego projektu.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Decyzja ZRID zielonym światłem do startu prac w terenie

Za realizację 10-kilometrowego odcinka odpowiada konsorcjum firm GAP Insaat (lider), Fabe Polska oraz Side Midas Stroy. Wartość kontraktu wynosi około 504 mln zł. Trasa będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Na większości dystansu droga zostanie poprowadzona nowym śladem, równolegle do obecnej DK17.

Inwestycja obejmie budowę dwóch węzłów drogowych – Stary Zamość i Zamość Sitaniec – oraz aż 27 obiektów inżynieryjnych, w tym 11 mostów i siedmiu przejść dla zwierząt. Powstaną także wiadukty, drogi do obsługi ruchu lokalnego, system odwodnienia i zarządzania ruchem. Przebudowane zostaną również drogi poprzeczne. Budowa ma rozpocząć się w 2026 r. i potrwa do 2028 r.

Mapa poglądowa - droga S17 Izbica – Zamość Sitaniec

Mapa poglądowa - droga S17 Izbica – Zamość SitaniecGDDKiA

Decyzja ZRID nie tylko umożliwi rozpoczęcie prac budowlanych, ale także określi granice terenu przeznaczonego pod inwestycję. Dzięki temu będzie można ruszyć z procedurą odszkodowawczą za przejęte nieruchomości. Wojewoda Lubelski, wspierany przez niezależnych rzeczoznawców majątkowych, oszacuje wartość przejmowanych działek, co pozwoli na wypłatę odszkodowań właścicielom.

Stan prac na całej drodze ekspresowej S17

Budowa drogi ekspresowej S17, docelowo łączącej Warszawę z granicą w Hrebennem, została podzielona na dziewięć odcinków o łącznej długości 125 km. Koszt całej inwestycji szacowany jest na 4,5 mld zł. Aktualnie prace trwają na dwóch odcinkach: Zamość Wschód – Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne, które łącznie liczą prawie 30 km.

Jeszcze w br. GDDKiA spodziewa się uzyskania decyzji ZRID dla odcinka Zamość Południe – Tomaszów Lubelski (18,5 km). Planowane jest również złożenie wniosków ZRID dla kolejnych fragmentów między Piaskami a Zamościem (35 km) oraz ogłoszenie przetargów na brakujące odcinki: Łopiennik – Krasnystaw i Zamość Sitaniec – Zamość Wschód (ponad 20 km).

Nie zapomniano także o dokumentacji projektowej dla 2-kilometrowego odcinka w Hrebennem, który w przyszłości stanie się dojazdem do nowego terminala granicznego z Ukrainą. W planach jest również budowa Miejsc Obsługi Podróżnych na obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego.

Droga S17 – kluczowa trasa dla Polski i Europy

Droga ekspresowa S17 to nie tylko ważna trasa krajowa, lecz także kluczowy szlak międzynarodowy, łączący Warszawę z Lublinem, Zamościem i przejściem granicznym w Hrebennem. W przyszłości ułatwi dojazd do Lwowa. Kierowcy już dziś korzystają z ponad 180 km gotowej trasy, w tym z odcinka Warszawa Wschód – Piaski Wschód oraz 10-kilometrowej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego.

Docelowo S17 będzie miała długość ponad 320 km, uwzględniając wspólny przebieg z drogą ekspresową S12, która prowadzi do przejścia granicznego w Dorohusku.

Przeczytaj źródło