- GDDKiA złożyła wniosek o decyzję ZRID dla odcinka drogi S17 Izbica – Zamość Sitaniec
- Planowany fragment będzie miał 10 km długości i będzie miał dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach
- W ramach inwestycji powstaną m.in. dwa węzły drogowe oraz 27 obiektów inżynieryjnych
- Trasa S17 połączy Warszawę z granicą w Hrebennem i będzie miała ponad 320 km długości
Droga ekspresowa S17 to inwestycja, która zmieni oblicze komunikacji we wschodniej Polsce. Trasa zapewni szybszy i bezpieczniejszy dojazd do granicy z Ukrainą. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) złożyła do Wojewody Lubelskiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka Izbica – Zamość Sitaniec. To kolejny krok niezbędny do zrealizowania tego strategicznego projektu.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoDecyzja ZRID zielonym światłem do startu prac w terenie
Za realizację 10-kilometrowego odcinka odpowiada konsorcjum firm GAP Insaat (lider), Fabe Polska oraz Side Midas Stroy. Wartość kontraktu wynosi około 504 mln zł. Trasa będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Na większości dystansu droga zostanie poprowadzona nowym śladem, równolegle do obecnej DK17.
Inwestycja obejmie budowę dwóch węzłów drogowych – Stary Zamość i Zamość Sitaniec – oraz aż 27 obiektów inżynieryjnych, w tym 11 mostów i siedmiu przejść dla zwierząt. Powstaną także wiadukty, drogi do obsługi ruchu lokalnego, system odwodnienia i zarządzania ruchem. Przebudowane zostaną również drogi poprzeczne. Budowa ma rozpocząć się w 2026 r. i potrwa do 2028 r.
Mapa poglądowa - droga S17 Izbica – Zamość SitaniecGDDKiA
Decyzja ZRID nie tylko umożliwi rozpoczęcie prac budowlanych, ale także określi granice terenu przeznaczonego pod inwestycję. Dzięki temu będzie można ruszyć z procedurą odszkodowawczą za przejęte nieruchomości. Wojewoda Lubelski, wspierany przez niezależnych rzeczoznawców majątkowych, oszacuje wartość przejmowanych działek, co pozwoli na wypłatę odszkodowań właścicielom.
- Przeczytaj także: Budowa S17 na południe od Zamościa ruszyła. Ważna ekspresówka coraz bliżej granicy z Ukrainą
Stan prac na całej drodze ekspresowej S17
Budowa drogi ekspresowej S17, docelowo łączącej Warszawę z granicą w Hrebennem, została podzielona na dziewięć odcinków o łącznej długości 125 km. Koszt całej inwestycji szacowany jest na 4,5 mld zł. Aktualnie prace trwają na dwóch odcinkach: Zamość Wschód – Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne, które łącznie liczą prawie 30 km.
Jeszcze w br. GDDKiA spodziewa się uzyskania decyzji ZRID dla odcinka Zamość Południe – Tomaszów Lubelski (18,5 km). Planowane jest również złożenie wniosków ZRID dla kolejnych fragmentów między Piaskami a Zamościem (35 km) oraz ogłoszenie przetargów na brakujące odcinki: Łopiennik – Krasnystaw i Zamość Sitaniec – Zamość Wschód (ponad 20 km).
Nie zapomniano także o dokumentacji projektowej dla 2-kilometrowego odcinka w Hrebennem, który w przyszłości stanie się dojazdem do nowego terminala granicznego z Ukrainą. W planach jest również budowa Miejsc Obsługi Podróżnych na obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego.
Droga S17 – kluczowa trasa dla Polski i Europy
Droga ekspresowa S17 to nie tylko ważna trasa krajowa, lecz także kluczowy szlak międzynarodowy, łączący Warszawę z Lublinem, Zamościem i przejściem granicznym w Hrebennem. W przyszłości ułatwi dojazd do Lwowa. Kierowcy już dziś korzystają z ponad 180 km gotowej trasy, w tym z odcinka Warszawa Wschód – Piaski Wschód oraz 10-kilometrowej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego.
Docelowo S17 będzie miała długość ponad 320 km, uwzględniając wspólny przebieg z drogą ekspresową S12, która prowadzi do przejścia granicznego w Dorohusku.