Duży spadek agencji Orlenu i PZU. Ubyło ponad 40 proc. budżetów

1 dzień temu 4
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

Przychody sprzedażowe Sigma Bis w 2024 roku wyniosły 298,67 mln zł (w tabelce przy tekście kwoty są w tys. zł). W porównaniu z 528,85 mln rok wcześniej daje to spadek o 43,5 proc.

Wśród klientów Sigma Bis dominowały w ostatnich latach spółki i instytucje państwowe, na czele z akcjonariuszami agencji: Orlenem (ma 66 proc. walorów) i PZU (34 proc.). W sprawozdaniu firma zwróciła uwagę, że w wielu z tych podmiotów po wyborach z jesieni 2023 roku zaszły zmiany.

– W efekcie, znacznemu spadkowi wartości uległy budżety reklamowe klientów spółki, a także znacząco spadła liczba przetargów publicznych, w których spółka mogła wziąć udział. Jednocześnie, część obecnych klientów ogłosiła przetargi na usługi dotychczas świadczone przez spółkę, do których spółka została zaproszona – opisano.

Orlen mocno obciął budżet reklamowy

Jak już szczegółowo informowaliśmy, w 2024 roku grupa kapitałowa Orlen na działania marketingowe przeznaczył 456,89 mln zł, o 21 proc. mniej niż rok wcześniej (578,78 mln). Wydatki stricte reklamowe koncernu wyniosły zaś 80,24 mln zł, co wobec 192,56 mln rok wcześniej dało spadek o 58,3 proc.

Przełożyło się też na bilans finansowy Sigma Bis. Przychody agencji od Orlenu poszły w dół z 205,27 do 97,38 mln zł. Wpływy od PZU nieznacznie wzrosły (z 23,16 do 24,01 mln zł), natomiast te od instytucji i podmiotów państwowych innych niż spółki zmalały z 93,18 do 29,06 mln zł.

Agencja zaznaczyła w sprawozdaniu, że obroniła w przetargu budżet reklamowy Alior Banku, zaś straciła obsługę Telewizji Polskiej.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Mniej pracowników

Działalność operacyjne Sigma Bis w ub.r. kosztowała 293,89 mln zł, o 42,5 proc. mniej niż przed rokiem. Stanowiące zdecydowaną większość wydatki na usługi obce (czyli głównie na powierzchnie reklamowe kupowane dla klientów) poszły w dół z 482,25 do 263,22 mln zł.

Natomiast nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się z 27,62 do 29,4 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze – z 473 do 505 tys. Na koniec ub.r. agencja zatrudniała 144 osoby, o 12 mniej niż rok wcześniej.

Jej zysk operacyjny poszedł w dół z 16,97 do 4,89 mln zł, a zysk netto – z 12,44 do 3,19 mln.

Sigma Bis z nowymi władzami i strategią

Wiosną 2024 roku doszło do zmian we władzach Sigmy Bis. Z funkcji jej prezesa odwołano Marcina Deca, a jego miejsce zajął Jaromir Sroga, przed laty związany z Eurozetem.

Na początku br. agencja pożegnała się z 21 pracownikami. Członkini zarządu Sylwia Snopkiewicz Sigma Bis wyjaśniała portalowi Wirtualnemedia.pl, że firma „przeprowadziła analizy, które potwierdziły konieczność dostosowania działalności do dynamicznie zmieniających się uwarunkowań rynkowych i wprowadza zmiany w funkcjonowaniu agencji”.

Natomiast półtora miesiąca temu agencja zmieniła nazwę na re58 i ogłosiła nową strategię, w ramach której chce pozyskiwać klientów z sektora prywatnego, głównie polskie firmy.

Przeczytaj źródło