W biznes fotowoltaiczny grupa Cyfrowy Polsat weszła na początku 2020 roku. Za 51,3 proc. udziałów Esoleo zapłaciła 6,9 mln zł. Parę miesięcy później rozwiązania fotowoltaiczne od Esoleo zaczęły być oferowane w punktach sprzedażowych holdingu Zygmunta Solorz, rozpoczęto też szeroko zakrojoną kampanię reklamową.
Natomiast na przełomie 2024 i 2025 roku Cyfrowy Polsat przejął pozostałe udziały Esoleo. Równocześnie z kupioną spółką pożegnali się prezesa Mariusz Klimczak (pełnił tę funkcję od początku 2018 roku) oraz Krzysztof Dziaduszyński (był we władzach spółki od początku 2020 roku).
Esoleo wciąż stratne
Z nowym właścicielem działalność Esoleo poszybowała w górę pod względem skali. W 2020 roku przychody firmy wyniosły 58,95, rok później – już 228,9 mln, a w 2022 roku – 228,04 mln. Dużo gorzej był z rentownością, która utrzymywała się poniżej zera: w 2020 roku strata netto wyniosła 3,11 mln zł, w 2021 roku było to 6,75 mln, a rok później – już 19,21 mln.
Spadki w obu głównych wskaźnikach finansowych przyniósł Esoleo 2023 roku: przychody zmalały do 192,41 mln zł, a strata netto pogłębiła się do 21,72 mln.
To jednak nic w porównaniu do tego, co wydarzyło się w ub.r.: wpływy spółki skurczyły się o 55 proc.: do 86,58 mln zł, z czego te od innych spółek z grupy Cyfrowy Polsat – ze 140,14 do 14,35 mln.
Mniej nowych paneli na sklepach Dino i dla spółek Solorza
W latach ze swoimi rekordowymi przychodami Esoleo znaczącą część sprzedaży osiągało od innych spółek z imperium biznesowego Zygmunta Solorza. W 2021 roku firma wypracowała aż 124,65 mln zł od spółki PAK-PCE Fotowoltaika, która budowała wówczas farmę fotowoltaiczną na 100 hektarach w gminie Brudzew w Wielkopolsce.
Z kolei rok później 32,45 mln zł przychodów zanotowała od spółki Solar Energia Wankowicz Glezer, też działającej w branży fotowoltaicznej.
Ponadto Esoleo dostarcza panele instalowane na dachach sklepów Dino. W 2022 roku uzyskało od tej spółki 27,6 mln zł przychodów (czyli 12 proc. swoich łącznych w tamtym roku), a rok później – 22,43 mln (10 proc.), a w ub.r. – 19,64 mln (23 proc.). Przy czym to ograniczone źródło sprzedaży, ponieważ panele są już na zdecydowanej większości istniejących sklepów Dino: jak podawaliśmy niedawno na koniec czerwca br. działało 2 835 placówek sprzedażowych tej sieci (wobec 2 504 przed rokiem), z czego fotowoltaikę na dachach miało 2 679 (w pierwszej połowie br. zainstalowano ją na 203 sklepach).
W ub.r. znacznie więcej wpływów Esoleo pochodziło od spółki Protaras (29,74 mln zł, 34 proc. ogółu), zaś 14,37 mln od Global Continental (17 proc.).
Ubyło pracowników, panele w magazynach mniej warte
Działalność operacyjna Esoleo w 2024 roku kosztowała dużo więcej, niż wyniosły przychody – 115,57 mln zł, po spadku rok do roku o 43,6 proc. Wydatki na zużycie materiałów i energii poszły w dół ze 121,37 do 53,97 mln zł, na usługi obce – z 63,43 do 47,83 mln.
Zmniejszyły się też koszty pracownicze: te na wynagrodzenia z 12,5 do 9,23 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze – z 2,55 do 2,16 mln. Spółka znacząco zredukowała zatrudnienie: średnioroczna liczba etatów poszła w dół z 95,72 do 69,21.
W konsekwencji strata sprzedażowa brutto pogłębiła się z 12,55 do 28,99 mln zł. Rentowność firmy pogrążyło jeszcze 68,62 mln zł, z czego 66,23 mln przypadło na odpis na – jak ujęto w sprawozdaniu – "towary w magazynie", czyli w praktyce głównie niewykorzystane jeszcze panele fotowoltaiczne.
Ponadto koszty finansowe spółki skurczyły się z 12,66 do 2,12 mln zł, zaś koszty w tym obszarze (głównie na odsetki) zmniejszyły się niewiele: z 18,79 do 17,86 mln.
Rekordowa strata
W konsekwencji strata na poziomie operacyjnym wzrosła z 14,66 do 96,93 mln zł, a w ujęciu netto – z 21,73 do 117,48 mln.
To zaś przełożyło się na pogłębienie ujemnych kapitałów własnych Esoleo z -51,55 do -169,04 mln zł.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2024, a poprzedni – 2023
W 2025 roku wycena zapasów Esoleo jeszcze zmalała. W drugim kwartale pozostałe koszty operacyjne grupy Cyfrowy Polsat wyniosły 23,3 mln zł, z czego 18,8 mln przypadło na odpis dotyczący modułów fotowoltaicznych należących do Esoleo.
Grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat w zeszłym kwartale wypracowała wzrost przychodów r/r o prawie 4 proc. do 3,58 mld zł. Wpływy ze sprzedaży prądu poszły w górę o ponad jedną piątą i były już tylko o 30 proc. niższe od tych ze sprzedaży urządzeń dla użytkowników. Natomiast zysk netto zmalał ze 175,5 do 113 mln zł, m.in. wskutek niekorzystnych zmian kursów walut i skutków sprzedaż akcji Asseco Poland.