Jak się nie dać zastąpić przez AI? Te umiejętności dadzą pracownikom przewagę nad sztuczną inteligencją

2 dni temu 6
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

2025-07-17 10:01

publikacja
2025-07-17 10:01

Połączenie umiejętności miękkich z kompetencjami technologicznymi pozwoli pracownikom utrzymać przewagę w erze AI – wynika z raportu „W stronę przyszłości. Jak budować karierę w erze AI”. Kluczowe będą też kreatywność i umiejętność rozwiązywania złożonych problemów oraz myślenie strategiczne.

Jak się nie dać zastąpić przez AI? Te umiejętności dadzą pracownikom przewagę nad sztuczną inteligencją
Jak się nie dać zastąpić przez AI? Te umiejętności dadzą pracownikom przewagę nad sztuczną inteligencją
fot. Ryan DeBerardinis / / Shutterstock

Z raportu firmy rekrutacyjnej Experis zatytułowanego „W stronę przyszłości. Jak budować karierę w erze AI” wynika, że 35 proc. polskich firm uważa, że takiej umiejętności jak obsługa klienta nie da się skutecznie zastąpić sztuczną inteligencją. Najczęściej takie stanowisko deklarują przedsiębiorstwa z sektora dóbr i usług konsumpcyjnych (49 proc.), najrzadziej zaś firmy z branży energetycznej i usług komunalnych (30 proc.) oraz transportu, logistyki i motoryzacji (30 proc.).

W raporcie podano, że co trzecia firma (33 proc.) wskazuje również na umiejętność zarządzania zespołem jako kompetencję nie do zastąpienia przez AI. Najczęściej opinia ta pojawia się w sektorze IT (54 proc.), najrzadziej natomiast wśród przedstawicieli usług komunikacyjnych (12 proc.).

ReklamaWystartuj w naszym giełdowym wieloboju! Dyscypliny: sprint po akcje, skok w ETF-y i pchnięcie portfelem po nagrodę.

Z kolei 31 proc. organizacji uznaje myślenie strategiczne za kompetencję, której nie zastąpi AI. Tego zdania jest niemal połowa pracodawców z branży IT (49 proc.) oraz jedynie 14 proc. firm działających w sektorze opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych. Dodatkowo wśród kompetencji, które pozostają poza zasięgiem AI, polscy pracodawcy wskazują także umiejętność oceny sytuacji (28 proc.), komunikację (26 proc.) oraz nauczanie i szkolenie innych (25 proc.). Co czwarta firma wskazuje również na zarządzanie projektami (25 proc.), a 23 proc. organizacji na rozwiązywanie problemów.

W sektorze opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych co dziesiąta firma „wierzy” w moc sztucznej inteligencji. „To znacznie więcej niż w innych branżach – taką możliwość dostrzega tylko 5 proc. firm z transportu i logistyki, 4 proc. z finansów i nieruchomości oraz sektora dóbr konsumpcyjnych” – zauważyli autorzy raportu.

Tylko 2 proc. pracodawców z branży IT i surowców wierzy, że AI jest w stanie przejąć pełnię ludzkich umiejętności.

– Aby pozostać konkurencyjnym na rynku pracy, warto inwestować w rozwój umiejętności, które trudno zautomatyzować (…) To przede wszystkim kreatywność i umiejętność rozwiązywania złożonych problemów – wskazał Head of Experis IT Resourcing Dominik Malec.

Dodał, że choć AI „doskonale” wspiera analizę danych, to tworzenie nowych idei i ich wdrażanie nadal pozostaje domeną człowieka.

- Równie istotne są myślenie krytyczne i strategiczne, czyli zdolność oceny sytuacji w szerszym kontekście, dostrzegania zależności oraz podejmowania decyzji przy ograniczonym dostępie do informacji – wymienił Malec. Jego zdaniem niezastąpione są także umiejętności komunikacji i negocjacji – wskazał malec

Jak dodał, coraz większe znaczenie zyskują empatia i inteligencja emocjonalna, niezbędne w budowaniu zaufania, wspieraniu zespołu oraz zrozumieniu potrzeb klientów i współpracowników.

–Niezbędne pozostają też przywództwo i umiejętność motywowania innych. Zadania, w których AI nie zastąpi lidera – stwierdził Malec. W jego opinii kluczowa staje się także zdolność adaptacji i uczenia się przez całe życie.

- To właśnie połączenie umiejętności tak zwanych miękkich z kompetencjami technologicznymi pozwoli pracownikom utrzymać przewagę w erze sztucznej inteligencji – dodaje przedstawiciel Experis.

Autorzy raportu wskazali, że co trzeci pracodawca (33 proc.) na świecie jako niezastępowalną przez AI wskazuje umiejętność trafnej oceny sytuacji, również w kontekście etycznym.

Wśród umiejętności, których sztuczna inteligencja nie jest w stanie zastąpić znajdują się także kompetencje związane z obsługą klienta (31 proc.) oraz z zarządzaniem zespołem (30 proc.). Po 27 proc. organizacji wskazuje na komunikację i myślenie strategiczne.

– Rosnące znaczenie kompetencji miękkich to nie chwilowa reakcja na rozwój AI, lecz trwały trend (…) Rośnie wartość zadań wymagających kontaktu z drugim człowiekiem, kreatywnego myślenia i rozumienia kontekstu – podkreślił Malec.

Zwrócił uwagę, że pracodawcy coraz bardziej doceniają umiejętności miękkie, ponieważ są kluczowe do budowania relacji z klientami, współpracy w zespole oraz skutecznego wdrażania zmian technologicznych.

- Rozwój AI jedynie przyspieszył uznanie tych kompetencji za strategiczne – zaznaczył Malec.

Z raportu wynika, że 92 proc. pracowników w Polsce wykazuje średni lub wysoki poziom pewności odnośnie do swoich kompetencji zawodowych, z kolei 81 proc. uważa, że potrafi efektywnie łączyć technologię z codziennymi zadaniami.

Autorzy opracowania wskazali, że według danych SAP SuccessFactors, pracownicy o niskiej znajomości sztucznej inteligencji są sześć razy bardziej skłonni do odczuwania niepokoju, siedem razy częściej deklarują strach i aż osiem razy częściej doświadczają stresu związanego z wykorzystaniem tej technologii w miejscu pracy.

Zdaniem eksperta, pracodawcy mogą skutecznie wspierać rozwój kompetencji cyfrowych wśród pracowników, co pozwala ograniczyć ich obawy i zwiększyć poczucie bezpieczeństwa w obliczu zmian technologicznych. (PAP)

ab/ drag/

Przeczytaj źródło