Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
2025-07-17 10:01
publikacja
2025-07-17 10:01
Połączenie umiejętności miękkich z kompetencjami technologicznymi pozwoli pracownikom utrzymać przewagę w erze AI – wynika z raportu „W stronę przyszłości. Jak budować karierę w erze AI”. Kluczowe będą też kreatywność i umiejętność rozwiązywania złożonych problemów oraz myślenie strategiczne.


Z raportu firmy rekrutacyjnej Experis zatytułowanego „W stronę przyszłości. Jak budować karierę w erze AI” wynika, że 35 proc. polskich firm uważa, że takiej umiejętności jak obsługa klienta nie da się skutecznie zastąpić sztuczną inteligencją. Najczęściej takie stanowisko deklarują przedsiębiorstwa z sektora dóbr i usług konsumpcyjnych (49 proc.), najrzadziej zaś firmy z branży energetycznej i usług komunalnych (30 proc.) oraz transportu, logistyki i motoryzacji (30 proc.).
W raporcie podano, że co trzecia firma (33 proc.) wskazuje również na umiejętność zarządzania zespołem jako kompetencję nie do zastąpienia przez AI. Najczęściej opinia ta pojawia się w sektorze IT (54 proc.), najrzadziej natomiast wśród przedstawicieli usług komunikacyjnych (12 proc.).
ReklamaWystartuj w naszym giełdowym wieloboju! Dyscypliny: sprint po akcje, skok w ETF-y i pchnięcie portfelem po nagrodę.Z kolei 31 proc. organizacji uznaje myślenie strategiczne za kompetencję, której nie zastąpi AI. Tego zdania jest niemal połowa pracodawców z branży IT (49 proc.) oraz jedynie 14 proc. firm działających w sektorze opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych. Dodatkowo wśród kompetencji, które pozostają poza zasięgiem AI, polscy pracodawcy wskazują także umiejętność oceny sytuacji (28 proc.), komunikację (26 proc.) oraz nauczanie i szkolenie innych (25 proc.). Co czwarta firma wskazuje również na zarządzanie projektami (25 proc.), a 23 proc. organizacji na rozwiązywanie problemów.
W sektorze opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych co dziesiąta firma „wierzy” w moc sztucznej inteligencji. „To znacznie więcej niż w innych branżach – taką możliwość dostrzega tylko 5 proc. firm z transportu i logistyki, 4 proc. z finansów i nieruchomości oraz sektora dóbr konsumpcyjnych” – zauważyli autorzy raportu.
Tylko 2 proc. pracodawców z branży IT i surowców wierzy, że AI jest w stanie przejąć pełnię ludzkich umiejętności.
– Aby pozostać konkurencyjnym na rynku pracy, warto inwestować w rozwój umiejętności, które trudno zautomatyzować (…) To przede wszystkim kreatywność i umiejętność rozwiązywania złożonych problemów – wskazał Head of Experis IT Resourcing Dominik Malec.
Dodał, że choć AI „doskonale” wspiera analizę danych, to tworzenie nowych idei i ich wdrażanie nadal pozostaje domeną człowieka.
- Równie istotne są myślenie krytyczne i strategiczne, czyli zdolność oceny sytuacji w szerszym kontekście, dostrzegania zależności oraz podejmowania decyzji przy ograniczonym dostępie do informacji – wymienił Malec. Jego zdaniem niezastąpione są także umiejętności komunikacji i negocjacji – wskazał malec
Jak dodał, coraz większe znaczenie zyskują empatia i inteligencja emocjonalna, niezbędne w budowaniu zaufania, wspieraniu zespołu oraz zrozumieniu potrzeb klientów i współpracowników.
–Niezbędne pozostają też przywództwo i umiejętność motywowania innych. Zadania, w których AI nie zastąpi lidera – stwierdził Malec. W jego opinii kluczowa staje się także zdolność adaptacji i uczenia się przez całe życie.
- To właśnie połączenie umiejętności tak zwanych miękkich z kompetencjami technologicznymi pozwoli pracownikom utrzymać przewagę w erze sztucznej inteligencji – dodaje przedstawiciel Experis.
Autorzy raportu wskazali, że co trzeci pracodawca (33 proc.) na świecie jako niezastępowalną przez AI wskazuje umiejętność trafnej oceny sytuacji, również w kontekście etycznym.
Wśród umiejętności, których sztuczna inteligencja nie jest w stanie zastąpić znajdują się także kompetencje związane z obsługą klienta (31 proc.) oraz z zarządzaniem zespołem (30 proc.). Po 27 proc. organizacji wskazuje na komunikację i myślenie strategiczne.
– Rosnące znaczenie kompetencji miękkich to nie chwilowa reakcja na rozwój AI, lecz trwały trend (…) Rośnie wartość zadań wymagających kontaktu z drugim człowiekiem, kreatywnego myślenia i rozumienia kontekstu – podkreślił Malec.
Zwrócił uwagę, że pracodawcy coraz bardziej doceniają umiejętności miękkie, ponieważ są kluczowe do budowania relacji z klientami, współpracy w zespole oraz skutecznego wdrażania zmian technologicznych.
- Rozwój AI jedynie przyspieszył uznanie tych kompetencji za strategiczne – zaznaczył Malec.
Z raportu wynika, że 92 proc. pracowników w Polsce wykazuje średni lub wysoki poziom pewności odnośnie do swoich kompetencji zawodowych, z kolei 81 proc. uważa, że potrafi efektywnie łączyć technologię z codziennymi zadaniami.
Autorzy opracowania wskazali, że według danych SAP SuccessFactors, pracownicy o niskiej znajomości sztucznej inteligencji są sześć razy bardziej skłonni do odczuwania niepokoju, siedem razy częściej deklarują strach i aż osiem razy częściej doświadczają stresu związanego z wykorzystaniem tej technologii w miejscu pracy.
Zdaniem eksperta, pracodawcy mogą skutecznie wspierać rozwój kompetencji cyfrowych wśród pracowników, co pozwala ograniczyć ich obawy i zwiększyć poczucie bezpieczeństwa w obliczu zmian technologicznych. (PAP)
ab/ drag/