- Raport TUV powstaje na podstawie przeglądów technicznych. Podawany jest w nim procent samochodów danego modelu, w którym wykryto usterki. Im wyższy wynik, tym gorzej
- Z najnowszego raportu wybraliśmy tym razem właśnie samochody, które Niemcy uznali za najbardziej awaryjne
- Podzielone są na grupy w zależności od wieku. Do trzech, pięciu, siedmiu dziewięciu i 11 lat
- I jest kilka ciekawostek. W pierwszych dwóch najbardziej dostało się... Tesli Model 3. Im starsze auta, tym robi się bardziej francusko, ale na listach sporo też marek premium z Niemiec
Kierowcy lubią czytać przeróżne raporty awaryjności (i niezawodności), bo to zawsze dobra podpowiedź, na jakie samochody trzeba uważać. Oczywiście znalazienie się na takiej liście nie dyskwalifikuje danego modelu z automatu, ale na pewno lepiej się wybranemu egzemplarzowi przyjrzeć bardzo dokładnie. Najbardziej uznane takie raporty z Niemiec to ADAC i TUV. Dzisiaj przyglądamy się temu drugiemu. To najświeższy raport z tego roku.
Przeczytaj także: Niemcy przetestowali 84 samochody. Zaskakujące wyniki Dacii Duster i Volkswagena ID.7
Jak powstaje raport TUV? Jeden z najbardziej uznanych na rynku
Raport TUV, przygotowywany na podstawie wyników obowiązkowych przeglądów technicznych samochodów w Niemczech, dostarcza kluczowych informacji dla osób planujących zakup używanego pojazdu. W najnowszym zestawieniu Tesla Model 3 wyróżniła się negatywnie, osiągając jedne z najgorszych wyników w kategorii pojazdów trzy i pięcioletnich.
Przeglądy, które stanowią podstawę raportu, przeprowadzane są po raz pierwszy dla aut 3-letnich, a następnie co 2 lata. W ocenie modeli brane są pod uwagę poważne usterki, które wpływają na ich ocenę — im rzadziej się pojawiają, tym lepszy wynik uzyskuje dany samochód. Jednocześnie, aby model został uwzględniony w rankingu, musi być licznie reprezentowany na niemieckim rynku. Pojazdy występujące w znikomych ilościach są wykluczone z oceny.
Niemcy podają, w jakim procencie samochodów danego modelu występowały usterki. Na tej podstawie powstaje zestawienie najmniej i najbardziej awaryjnych samochodów.
Przeczytaj także: Najgorsze silniki Diesla ostatnich lat. Tylko mechanicy je lubią, bo dają im zarobić
Raport TUV 2025. Najbardziej awaryjne samochody do trzech lat
Wśród samochodów w wieku do trzech lat usterkowość najbardziej awaryjnych samochodów w raporcie TUV przekracza 10 proc. Zdecydowanie najgorzej wypadła Tesla Model 3. Co ciekawe, Tesla Model 3 w obu badanych kategoriach wiekowych — dla aut trzyletnich i pięcioletnich — uznawana jest za jeden z najbardziej awaryjnych samochodów dostępnych na niemieckim rynku. Eksperci podkreślają, że takie wyniki mogą być związane nie tylko z konstrukcyjnymi problemami pojazdu, ale również z jakością serwisu. Wiele usterek usuwanych jest podczas gwarancyjnych przeglądów w warsztatach, co częściowo rzutuje na wyniki raportu
- miejsce 111 – Tesla Model 3 (14,2)
- miejsce 110 – Ford Mondeo (13,2)
- miejsce 109 – Skoda Scala (11,8)
- miejsce 107 – Ford S-Max i Skoda Superb (11,3)
- miejsce 106 – Ford Focus (10,6)
- miejsce 104 – Opel Crossland i VW Caddy (10,4)
- miejsce 103 – Peugeot 308 (10,3)
- miejsce 102 – Volkswagen Passat (10,1)
Raport TUV 2025. Te samochody w wieku do pięciu lat psują się najbardziej
W samochodach w wieku do lat pięciu również najgorsze miejsce zgarnęła Tesla Model 3 z naprawde słabym wynikiem. Odnotowano usterki w aż 19,7 proc. aut. Tak blisko 20 proc. nie zbliżył się żaden samochód. Co ciekawe, w niemieckim raporcie słabo wypadły też modele z Niemiec. W niechlubnej czołówce widzimy m.in. Volkswageny i BMW. W "czołowej" dziesiątce zameldowały się też trzy modele Dacii.
- miejsce 113 – Tesla Model 3 (19,7)
- miejsce 112 – Volkswagen Sharan (18,5)
- miejsce 111 – BMW serii 5 i6 (17,7)
- miejsce 110 – BWW serii 2 Active Tourer (17,6)
- miejsce 109 – Seat Alhambra (17,5)
- miejsce 108 – BMW X1 (17,4)
- miejsce 107 – Dacia Logan (16,8)
- miejsce 106 – Dacia Dokker (16,7)
- miejsce 105 – Dacia Duster (16,2)
- miejsce 104 – Opel Crossland (15,7)
Niemcy wskazują, które auta do siedmiu lat psują się najczęściej
W kolejnej kategorii najbardziej awaryjne auto zdaniem TUV to Dacia Dokker z wynikiem 26,5 proc. usterek. Na drugim miejscu jest lubiany w całej Europie SUV Duster, a na trzecim... duży model klasy premium do BMW. W dziesiątce zameldował się też mały elektryk z Francji, który elektryfikował nasze ulice zanim Tesla się na poważnie rozkręciła.
- miejsce 105 – Dacia Dokker (26,5)
- miejsce 104 – Dacia Duster (24,3)
- miejsce 103 – BMW serii 5/serii 6 (23,6)
- miejsce 102 – Dacia Logan (22,3)
- miejsce 101 – BMW serii 5/6 (21,2)
- miejsce 100 – Seat Alhambra (20,9)
- miejsce 99 – Volkswagen Sharan (20,8)
- miejsce 98 – BMW X5/X6 (20,4)
- miejsce 97 – Renault Zoe (19,9)
- miejsce 96 – Dacia Sandero (19,7)
Raport TUV. Najbardziej awaryjne samochody do dziewięciu lat
Im starsze samochody, tym procent usterek wyższy, co na pewno nikogo nie zdziwi. Zdaniem Niemcy z TUV pierwsza czwórka njabardziej awaryjnych modeli to cztery Dacie. Najgorzej wypadła Dacia Dokker.
- miejsce 98 – Dacia Dokker (30,9)
- miejsce 97 – Dacia Duster (29,7)
- miejsce 96 – Dacia Sandero (28,6)
- miejsce 95 – Dacia Logan (28,3)
- miejsce 94 – BMW serii 5 i 6 (27,9)
- miejsce 93 – Renault Megane (26,1)
- miejsce 92 – Ford Ka (25,8)
- miejsce 91 – Renault Clio (25,7)
- miejsce 90 – Citroen C3 (24,8)
- miejsce 89 – Ford Focus (24,2)
Raport TUV 2025. Najbardziej awaryjne samochody do 11 lat wg TUV
Znowu Dacia na szczycie i sporo samochodów z Francji.
- miejsce 94 – Dacia Logan (39,6)
- miejsce 93 – Dacia Duster (34,1)
- miejsce 92 – Renault Twingo (33,0)
- miejsce 91 – Renault Megane (32,7)
- miejsce 90 – Citroen C3 (31,9)
- miejsce 89 – Nissan Qashqai (31,2)
- miejsce 87 – Dacia Sandero (30,7) i Nissan Micra (30,7)
- miejsce 86 – Hyundai i30 (30,5)
- miejsce 85 – Ford Mondeo (30,4)