Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
fot. mat. pras.
Przypomnijmy: kampania zatytułowana “Efficient Way to Pay” przygotowana przez agencję DM9 (DDB Worldwide) zdobyła łącznie 21 Lwów, pomagając sieci należącej do Omnicom uzyskać tytuł Sieci Roku.
Okazało się jednak, że nagrodzony film zawierał zmanipulowane treści, w tym przemówienie na TED Talk senator stanu Karolina Północna DeAndrea Salvadora i fragment wiadomości CNN Brasil. Doniesienia te były dalej badane przez media i organizatorów Cannes Lions. Ostatecznie zdecydowano, że agencja zwróci Grand Prix i wszystkie Lwy, które otrzymała za tę kampanię.
By zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłości, organizatorzy festiwalu Cannes Lions ogłosili nowe standardy i środki uczciwości dla przyznawanych nagród. “Po dokładnym przeglądzie zostaną wprowadzone rozwinięte ramy, aby zapewnić nowy model odpowiedzialności, rygoru i zaufania do doskonałości twórczej” - informują.
– Krajobraz branży zmienia się w błyskawicznym tempie – powiedział Simon Cook, dyrektor generalny Lions. – I, podobnie jak reszta branży, Cannes Lions dostosowuje się w szybkim tempie, aby sprostać temu zapotrzebowaniu.
Nowe środki odpowiedzialności i standardy uczciwości
Począwszy od 2026 r., wszystkie zgłoszenia do Cannes Lions Festival będą podlegać nowym środkom odpowiedzialności i standardom uczciwości, zaprojektowanym “nie tylko w celu ochrony integralności wzorca, ale także w celu potwierdzenia kulturowej i komercyjnej wartości kreatywności, która jest prawdziwa, reprezentatywna i odpowiedzialna”.
– Sercem Lions jest kreatywność, która napędza wzrost. Te odnowione standardy odzwierciedlają naszą odpowiedzialność zarówno za zapewnienie platformy dla kreatywności i jej ochronę, jak i za podkreślenie, że doskonałość twórcza powinna być synonimem twórczej uczciwości – dodaje Simon Cook.
W 2026 roku w ramach Cannes Lions i powiązanych nagród zostaną wdrożone nowe standardy:
Standard integralności: własność i autorstwo, odpowiedzialność, partnerstwo i przyzwolenie
Każde zgłoszenie musi zostać zatwierdzone przez lidera biznesowego firmy biorącej udział w konkursie oraz przez starszego specjalistę ds. marketingu marki, która je zleca. Oświadczenia te mają potwierdzać, że wszystkie zgłoszenia, w tym filmy przedstawiające przypadki, pisemne zgłoszenia, dane i roszczenia - są zgodne ze stanem faktycznym, pochodzą z odpowiedzialnych źródeł i są reprezentatywne dla rzeczywistych wydarzeń i wyników.
Standard uczciwości: prawdziwość twierdzeń, rygorystyczny, dwupoziomowy system weryfikacji faktów
Nowy dwuwarstwowy system weryfikacji będzie łączył ręczne kontrole z analizą opartą na sztucznej inteligencji w celu sprawdzenia prawdziwości twierdzeń zawartych w każdym wpisie. To pierwszy raz, kiedy hybrydowa rola człowieka + sztucznej inteligencji została zinstytucjonalizowana w ramach globalnych konkursów w celu wzmocnienia istniejących środków.
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej
Obiektywna, niezależna wiedza specjalistyczna i wsparcie
Jury Cannes Lions będzie miało dostęp do obiektywnego i niezależnego eksperta ds. danych i pomiarów, przez cały czas trwania obrad jury, w celu zapewnienia dalszej kontroli technicznej w zakresie twierdzeń dotyczących wpływu, skuteczności kampanii, wpływu mediów i interpretacji danych.
Podręcznik integralności sztucznej inteligencji
Podręcznik uczciwości w zakresie sztucznej inteligencji ustanowi globalny standard uczciwości w zakresie przyznawania nagród w erze sztucznej inteligencji, chroniąc zaufanie, legitymację twórczą i przejrzystość. Określi, co jest dopuszczalne, co musi zostać ujawnione, a co stanowi naruszenie. Ten przejrzysty i dający się powielać model został zaprojektowany z myślą o uczestnikach, jurorach i interesariuszach - i zachęca do jego przyjęcia w całej branży (model oparty na zasadach OECD dotyczących sztucznej inteligencji, wytycznych dotyczących partnerstwa na rzecz sztucznej inteligencji – mediów oraz zaleceniu UNESCO w sprawie etyki w zakresie sztucznej inteligencji).
Standard uczciwości: konsekwencje wprowadzenia w błąd, dyskwalifikacja i wycofanie się
Cannes Lions zastrzega sobie prawo do zdyskwalifikowania lub wycofania zgłoszenia do konkursu na dowolnym etapie zgłaszania lub oceniania, w tym po przyznaniu Lwa, jeśli zostanie stwierdzone istotne wprowadzenie w błąd. Obejmuje to prawo do żądania dodatkowej dokumentacji lub zeznań od uczestników lub klientów na najwyższym poziomie stażu pracy.
Sankcje za umyślne wykroczenie
Firmy, które umyślnie złożą fałszywe lub wprowadzające w błąd prace, mogą zostać wykluczone z udziału na okres do 3 lat. Prawo do zasiadania w jury może również zostać cofnięte. Wszystkie sankcje zostaną określone w ramach niezależnego procesu przeglądu, aby zapewnić priorytetowe traktowanie neutralnego i obiektywnego nadzoru.
Standard uczciwości: należyty proces i niezależny nadzór, niezależna Rada ds. Uczciwości i Sprawiedliwy Proces
Wszystkie sprawy będą rozpatrywane przez nowo utworzoną Radę ds. Uczciwości, składającą się z ekspertów, ekspertów prawnych, etycznych i neutralnych ekspertów branżowych. Uczestnicy będą mieli prawo do udzielenia odpowiedzi i odwołania się w rozsądnym terminie.
Standard uczciwości: przejrzystość w zarządzaniu, coroczny audyt uczciwości Creative Benchmark
Aby zapewnić przejrzystość, Cannes Lions będzie publikować coroczny audyt uczciwości dokumentujący przegląd problemów, które prowadzą do ciągłego ulepszania systemu, który stanowi podstawę globalnego wzorca kreatywności.
– Kreatywność jest wartościowa tylko wtedy, gdy jest wiarygodna – dodał Cook. – A na wiarygodność trzeba sobie zasłużyć, a nie ją zakładać. Te zmiany w odpowiednim czasie wyznaczają początek nowej ery dla nas wszystkich – nie tylko dla Cannes Lions, ale dla przyszłego stanu globalnego marketingu kreatywnego.