Polskie Radio ze stratą. Dużo mniej z reklam i abonamentu, 75 proc. przychodów z kasy państwa

9 godziny temu 3
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

Siedziba Polskiego Radia, fot. materiały prasowe Siedziba Polskiego Radia, fot. materiały prasowe

Po objęciu władzy przez obecną koalicję rządzącą prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę okołobudżetową, która przewidywała miliardy z rekompensaty dla mediów publicznych. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji najpierw zawiesiła wypłatę środków abonamentowych, a potem zaczęła kierować je do depozytów sądowych.

Polskie Radio, podobnie jak Telewizja Polska, dopiero we wrześniu 2024 roku zaczęła otrzymywać pieniądze z abonamentu. Wpłynęło to na wyniki finansowe nadawcy publicznego. W 2024 roku Polskie Radio nie mogło liczyć na rekompensatę a wpływy abonamentowe wyniosły jedynie 39,4 mln zł. W 2023 roku do 26 grudnia nadawca pozyskał 150,93 mln zł z abonamentu RTV i 186,93 mln zł z rekompensaty.

172 mln zł na wynagrodzenia dla pracowników

W związku z brakiem rekompensaty abonamentowej nadawcy publiczni utrzymują się dzięki doraźnym dotacjom. W 2024 roku Polskie Radio otrzymało je na sumę 283,35 mln zł. Ta kwota obejmuje jednak także wsparcie Ministerstwa Spraw Zagranicznych dla Polskiego Radia Dla Zagranicy (Radia Poland).

W zeszłym roku przychody z reklamy, sponsoringu i kampanii społecznych (Agencja Reklamy) wyniosły 24,08 mln zł. Rok wcześniej (do 26 grudnia) było to 39,37 mln zł, a w 2022 roku 32,7 mln zł. 

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Łącznie przychody ze sprzedaży usług wyniosły 27,4 mln zł. Poza tymi z reklam są to także wpływy m.in. z usług szkoleniowych i wynajmu.

W sprawozdaniu likwidatora Polskiego Radia czytamy, że przychody ze sprzedaży Agencji Reklamy są niższe od planowanych o 11,11 mln zł, czyli o 31,72 proc. Spowodowała to m.in. zmiana struktury klientów (spadek wpływów ze Spółek Skarbu Państwa).

Pod koniec 2024 roku z Polskim Radiem było związanych 1185 osób, z czego 1127 na etatach. Wynagrodzenia w zeszłym roku pochłonęły nieco ponad 172 mln zł. Przed rokiem (do 26 grudnia) było to 163,91 mln zł. Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia kosztowały 35,85 mln zł (rok wcześniej 32,42 mln zł).

Bez wsparcia z budżetu Polskie Radio planuje ogromną stratę

Polskie Radio prognozuje, że w 2025 roku strata netto wyniesie 271,8 mln zł, a przychody ze sprzedaży 212,7 mln zł. Wpływ na to będzie miał m.in. wzrost kosztów rozpowszechniania programów w eterze (rozszerzenie zasięgu w DAB+), inflacja, wyższe koszty na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, takimi jak ZAiKS.

Prognoza nie uwzględnia doraźnych dotacji z budżetu państwa. Te bowiem mogą zostać zapisane w ustawie budżetowej lub okołobudżetowej na 2025 roku, a żadna z nich nie została jeszcze przygotowana. Mogą też, jak było przez minione półtora roku, być wypłacane z rezerwy budżetowej.

Przeczytaj źródło