Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
Siedziba Polskiego Radia, fot. materiały prasowe
Po objęciu władzy przez obecną koalicję rządzącą prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę okołobudżetową, która przewidywała miliardy z rekompensaty dla mediów publicznych. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji najpierw zawiesiła wypłatę środków abonamentowych, a potem zaczęła kierować je do depozytów sądowych.
Polskie Radio, podobnie jak Telewizja Polska, dopiero we wrześniu 2024 roku zaczęła otrzymywać pieniądze z abonamentu. Wpłynęło to na wyniki finansowe nadawcy publicznego. W 2024 roku Polskie Radio nie mogło liczyć na rekompensatę a wpływy abonamentowe wyniosły jedynie 39,4 mln zł. W 2023 roku do 26 grudnia nadawca pozyskał 150,93 mln zł z abonamentu RTV i 186,93 mln zł z rekompensaty.
172 mln zł na wynagrodzenia dla pracowników
W związku z brakiem rekompensaty abonamentowej nadawcy publiczni utrzymują się dzięki doraźnym dotacjom. W 2024 roku Polskie Radio otrzymało je na sumę 283,35 mln zł. Ta kwota obejmuje jednak także wsparcie Ministerstwa Spraw Zagranicznych dla Polskiego Radia Dla Zagranicy (Radia Poland).

W zeszłym roku przychody z reklamy, sponsoringu i kampanii społecznych (Agencja Reklamy) wyniosły 24,08 mln zł. Rok wcześniej (do 26 grudnia) było to 39,37 mln zł, a w 2022 roku 32,7 mln zł.
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej
Łącznie przychody ze sprzedaży usług wyniosły 27,4 mln zł. Poza tymi z reklam są to także wpływy m.in. z usług szkoleniowych i wynajmu.

W sprawozdaniu likwidatora Polskiego Radia czytamy, że przychody ze sprzedaży Agencji Reklamy są niższe od planowanych o 11,11 mln zł, czyli o 31,72 proc. Spowodowała to m.in. zmiana struktury klientów (spadek wpływów ze Spółek Skarbu Państwa).
Pod koniec 2024 roku z Polskim Radiem było związanych 1185 osób, z czego 1127 na etatach. Wynagrodzenia w zeszłym roku pochłonęły nieco ponad 172 mln zł. Przed rokiem (do 26 grudnia) było to 163,91 mln zł. Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia kosztowały 35,85 mln zł (rok wcześniej 32,42 mln zł).
Bez wsparcia z budżetu Polskie Radio planuje ogromną stratę
Polskie Radio prognozuje, że w 2025 roku strata netto wyniesie 271,8 mln zł, a przychody ze sprzedaży 212,7 mln zł. Wpływ na to będzie miał m.in. wzrost kosztów rozpowszechniania programów w eterze (rozszerzenie zasięgu w DAB+), inflacja, wyższe koszty na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, takimi jak ZAiKS.
Prognoza nie uwzględnia doraźnych dotacji z budżetu państwa. Te bowiem mogą zostać zapisane w ustawie budżetowej lub okołobudżetowej na 2025 roku, a żadna z nich nie została jeszcze przygotowana. Mogą też, jak było przez minione półtora roku, być wypłacane z rezerwy budżetowej.
