Szturmują sklepy za przyborami. Rodzice liczyli na gazetki, taka "niespodzianka"

7 godziny temu 7

Data utworzenia: 25 sierpnia 2025, 14:04.

Najmocniej podskoczyła cena korektorów, staniały za to automatyczne długopisy. O ile roczny wzrost cen przyborów o prawie 3 proc. nie jest wielkim zaskoczeniem, rodziców może zdziwić coś innego. W całym lipcu i przez połowę sierpnia sieci handlowe zrobiły o 17,6 proc. mniej promocji na artykuły szkolne niż rok wcześniej. O niemal jedną trzecią spadła też ilość gazetek promocyjnych z takim asortymentem.

Rodzice kompletują wyprawki do szkoły. Foto: Adam Jastrzębowski / newspix.pl

Ostatnie dni do pierwszego dzwonka, rodzice kupują zeszyty i plecaki. Ceny dają do wiwatu? W tym roku artykuły szkolne podrożały średnio o 2,9 proc. — wynika z raportu autorstwa Uce Research, Hiper-Com Poland i Shopfull. — Wynik świadczy o świadomej polityce cenowej sieci handlowych oraz producentów, którzy w okresie intensywnych przygotowań do roku szkolnego starają się nie zrażać klientów wysokimi podwyżkami — wskazuje Julita Pryzmont, współautorka raportu.

Szkoła. Rodzice więcej płacą za kredki i okładki

Najbardziej podrożały rok do roku korektory (o 12,5 proc.), kredki (9,9 proc.), ołówki i wkłady do ołówków (7,6 proc.), akcesoria szkolno-biurowe, w tym przykładowo okładki na zeszyty i notatniki (7,6 proc.), a także długopisy klasyczne ze skuwką (6,1 proc.).

Te grupy produktów w dużym stopniu opierają się na materiałach i komponentach sprowadzanych z Azji. Ich ceny są szczególnie wrażliwe na koszty transportu i wahania walut

— wskazuje Julita Pryzmont. Dodatkowo wiele z nich to produkty markowe.

Towar, który staniał w ciągu roku? Na liście długopisy automatyczne (-5,3 proc.), cienkopisy (-3,2 proc.), temperówki (-3,2 proc.), karteczki samoprzylepne i bloczki biurowe (-3,2 proc.), zakreślacze (-3,2 proc.) oraz markery (-1,8 proc.).

ZUS wypłacił już 212 mln zł w ramach 300 plus. Sprawdź, czy dostaniesz wsparcie

Polacy liczyli na promocje. Te sklepy stawiają na aplikacje

W całym lipcu i przez połowę sierpnia sieci handlowe zrobiły o 17,6 proc. mniej promocji niż rok wcześniej. — W mojej opinii, w tym roku przeprowadziły dużo mniej akcji rabatowych na asortyment szkolny, ponieważ na przestrzeni lipca i sierpnia już i tak obniżyły swoje marże, w tym ceny regularne — podkreśla Robert Biegaj.

W kwestii promocji najbardziej na minusie są supermarkety (-36 proc.), natomiast na lekkim plusie znalazły się tylko dyskonty (+1,7 proc.).

Z raportu wynika, że sieci handlowe wydały o ponad 29 proc. mniej gazetek promocyjnych z tego typu artykułami w porównaniu z rokiem ubiegłym. — Znaczący ogólny spadek liczby gazetek to efekt przechodzenia na cyfrową komunikację z klientem oraz cięć budżetowych — stwierdza Julita Pryzmont. — Hipermarkety, dyskonty i supermarkety ograniczają formaty drukowane na rzecz aplikacji mobilnych — wskazuje ekspertka.

Źródła: raport Uce Research, Hiper-Com Poland i Shopfull, "Fakt"

Kiedy rozpoczęcie roku szkolnego? Już niewiele wolnego zostało do końca wakacji

/1

Adam Jastrzębowski / newspix.pl

W tym roku art. szkolne podrożały średnio o 2,9 proc.

Przeczytaj źródło