Tak Polacy korzystają z AI. Wyniki lepsze niż średnia na świecie

1 dzień temu 5
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

Badanie przeprowadzono w 47 krajach na świecie wśród 48 tysięcy respondentów. W Polsce przebadano 1082 osoby z czego:

  • 54 proc. pracuje na pełny etat
  • 33 proc. nie pracuje 
  • 45 proc. ma wykształcenie wyższe licencjackie, magisterskie lub podyplomowe
  • 22 proc. pracuje fizycznie

Korzystamy z AI częściej niż średnia na świecie

84 do 80 procent – tak kształtuje się korzystanie z AI w Polsce w porównaniu do reszty świata. Co więcej, aż 69 procent z nasz korzysta regularnie ze sztucznej inteligencji i narzędzi, które są o nią oparte. To plasuje nas przed USA i Niemcami.

76 procent respondentów z Polski zauważyło poprawę swojej wydajności oraz dostępności dzięki między innymi automatyzacji wynikającej z korzystania z AI. Wśród pracujących badanych 54 procent korzysta z AI intencjonalnie i przynajmniej kilka razy w miesiącu sięgając najczęściej po bezpłatne narzędzia – 77 procent.

Polskie firmy chętnie implementują AI

Jednak sama, zwłaszcza deklarowana implementacja, nie zawsze przekłada się na korzystanie wśród pracowników. Częściej niż raz na tydzień korzysta z AI w pracy 54 procent Polaków, przy średniej światowej na poziomie 58 procent. Jednak to ciągle więcej niż w USA czy Niemczech. Te równice wyjaśnia  Andrzej Gałkowski, head of AI w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

- Różnica między firmami, które formalnie wdrożyły AI, a rzeczywistym wykorzystaniem przez pracowników, wynika z wielu przyczyn – jedną z nich jest po prostu to, że dostęp do tych narzędzi ma tylko wybrana część zespołu. Z drugiej strony zdarzają się sytuacje, gdzie teoretycznie dostęp do AI jest szeroki, ale brakuje odpowiednich szkoleń i motywacji ze strony pracodawców – wyjaśnia Andrzej Gałkowski.

Korzystamy z AI pomimo braku zaufania

To kształtuje się na poziomie zaledwie 41 procent, gdy średnie zaufanie do AI na świecie wynosi 46 procent. Co więcej 55 procent pracujących respondentów z Polski ukrywa fakt korzystania ze sztucznej inteligencji w swojej pracy. Co więcej, co trzeci badany zgadza się ze stwierdzeniem, że AI prowadzi do zwiększenia jego obciążenia obowiązkami. 

Częstotliwość korzystania z AI w pracy

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Te wyniki pokazują jak bardzo złożony i wielowątkowy jest temat korzystania z AI w pracy, ale też w życiu prywatnym. Na dodatkowe aspekty zwraca uwagę Leszek Ortyński, dyrektor, lider ds. AI i data science, KPMG w Polsce.

- Stosunkowo wysoki poziom akceptacji w Polsce może świadczyć o otwartości społeczeństwa na nowe technologie oraz rosnącym zaufaniu do ich praktycznych zastosowań. Jednocześnie pokazuje to, że postawy wobec AI nie są determinowane wyłącznie poziomem rozwoju gospodarczego, lecz także lokalnym kontekstem – w tym dostępnością narzędzi, sposobem ich wdrażania oraz obecnością debaty publicznej wokół sztucznej inteligencji. Nie można lekceważyć wpływu presji na korzystanie z narzędzi AI – prawie połowa (48 procent) pracowników obawia się, że pozostaną w tyle, jeśli nie będą korzystać ze sztucznej inteligencji – zauważa Leszek Ortyński.

Umiemy korzystać z AI czy nie? 

Część z badanych Polaków, 60 procent, uważa, że potrafi posługiwać się AI. Jednocześnie w tej samej grupie 46 procent ocenia swoje kompetencje w tym zakresie jako niskie. Jeśli zestawimy to z niskim, bo wynoszącym zaledwie 29 procent, poziomem przeszkolenia w zakresie korzystania z AI, to pojawia nam się obraz Polaków, którzy tak na dobrą sprawę dopiero zaczynają uczyć się nowej technologii. 

Mimo to 70 procent z nich jest przekonana, że potrafi rozpoznać treści wygenerowane przez sztuczną inteligencję. 

- Użytkownicy korzystają z AI głównie w oparciu o własną intuicję i podstawową znajomość technologii, bez głębszego zrozumienia jej zasad działania czy ograniczeń. Mimo że sztuczna inteligencja jest coraz powszechniej wykorzystywana, rzeczywisty poziom kompetencji użytkowników wciąż pozostaje zróżnicowany – zarówno w Polsce, jak i w skali światowej. To wyraźny sygnał dla pracodawców, instytucji edukacyjnych i regulatorów o potrzebie inwestowania w edukację cyfrową – wskazuje Andrzej Gałkowski.

Co ciekawe respondenci badania w Polsce mniej niż pokazuje średnia globalna obawiają się, że AI zabierze więcej miejsc pracy niż stworzy czy zastąpi pracowników z ich branży. 

Jak AI wpłynie na środowisko pracy?

Warto jeszcze wspomnieć o tym jakich narzędzi AI używają respondenci badania z Polski. Na pierwszym miejscu, z wynikiem 70 procent, są narzędzia AI ogólnego przeznaczenia takie jak na przykład ChatGPT. 49 procent używa głosowych asystentów AI, a 25 procent generatorów dźwięku, grafik czy wideo. Specjalistyczne, dedykowane narzędzia ze sztuczną inteligencją są wykorzystywane przez maksymalni 16 procent badanych. 

Pomimo, że nie odstajemy znacząco od średniej globalnej, a w niektórych aspektach jesteśmy wręcz ponad nią, to ciągle przed polskimi firmami, organizacjami jak i samymi pracownikami wiele pracy związanej z lepszym zrozumieniem narzędzi i technologii AI.  

Przeczytaj źródło