Przychody sprzedażowe Wirtualnej Polski Holding w zeszłym kwartale sięgnęły 540,82 mln zł, o 43 proc. więcej niż przed rokiem (380,42 mln). Te gotówkowe poszły w górę rok do roku o 43,1 proc. do 535,41 mln.
Wirtualna Polska dwa razy większa w turystyce
Na dynamikę przychodów firmy najmocniej wpłynęło sfinalizowane pod koniec kwietnia br. przejęcie za 240 mln euro koncernu Invia Group, do którego należą platformy Ab-in-den-Urlaub i Fluege.de (działające w regionie DACH), Invia (w regionie CEE) oraz funkcjonująca w naszym kraju Travelplanet.
W efekcie w segmencie turystycznym Wirtualnej Polski Holding (należą też do niego Wakacje.pl i przejęta kilka lat temu Szallas Group) przychody w drugim kwartale br. poszybowały r/r o 105,3 proc. do 296,57 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA – o 73,5 proc. do 54,46 mln.
– Jesteśmy zadowoleni z obranego 10 lat temu, e-commerce’owego kierunku dywersyfikacji naszej Grupy. Widać, że turystyka napędza nasz wzrost kolejny kwartał z rzędu. W sprawozdaniu za drugi kwartał po raz pierwszy pokazujemy wpływ transformacyjnego charakteru akwizycji Grupy Invia dla WP Holding. Obecnie już 60 proc. naszych przychodów pochodzi z turystyki –stwierdził w komunikacie prasowym Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski Holding.
Platformy kredytowe i subskrypcje też w górę, trudno w reklamie
Pion turystyczny Wirtualnej Polski Holding pod względem przychodów mocno wyprzedził segment reklamowo-subskrypcyjny, w którym wpływy w zeszłym kwartale zmalały r/r o 4,5 proc. do 172,49 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA zmniejszył się o 0,7 proc. do 57,72 mln.
Firma nie ujawnia, jakie wpływy i rentowność osiąga z reklam, a jaką z subskrypcji. W sprawozdaniu zaznaczyła natomiast, że w zeszłym kwartale "obserwowała negatywny wpływ trudnego otoczenia rynkowego w obszarze reklamy online display, a z drugiej pozytywne trendy w obszarze subskrypcji".
Jacek Świderski już parę razy zwracał uwagę na rosnącą dominację globalnych koncertów cyfrowych, zwłaszcza w obszarze reklamy internetowej. – Popieramy pomysł wprowadzenia podatku cyfrowego dla globalnych platform. Zwracamy uwagę, że głównym problemem jest wystawianie faktur np. z Irlandii za usługi świadczone w Polsce. Jest to działanie legalne, ale szkodzące budżetowi naszego kraju i samym Polakom, dlatego powinno być potępiane. Jednocześnie zachęcamy polskich użytkowników i reklamodawców do wywierania presji na globalnych graczy, aby odprowadzali podatki w Polsce – powtórzył w komunikacie prasowym.
Z kolei segment finansów konsumenckich Wirtualnej Polski Holding, obejmujący głównie platformy Totalmoneu i Superauto, wypracował wzrost kwartalnych przychodów o 22,8 proc. do 60,41 mln zł, a jego skorygowany zysk EBITDA pogorszył się o 14 proc. do 7,26 mln zł.
Strata netto wskutek przejęć
Cała firma osiągnęła wzrost skorygowanego zysku EBITDA o 23,8 proc. do 121,87 mln zł. Natomiast jej pozostałe wyniki rentowności obciążyło zwiększenie się kosztów amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych z 39,63 do 61,91 mln zł i ujemnego bilansu wpływów i wydatków finansowych z -15,27 do -29,26 mln.
Obie te pozycje są związane głównie z przejęciem Invia Group. Na ten zakup firma mocniej się zadłużała, a wyższe koszty amortyzacji częściowo dotyczą "zidentyfikowanych aktywów niematerialnych w ramach alokacji ceny nabycia".
Ogółem w drugim kwartale Wirtualna Polska Holding poniosła ok. 27 mln zł kosztów transakcyjnych (m.in. na finalizację zakupu Invia Group) oraz ok. 4 mln wydatków na restrukturyzację zatrudnienia, głównie w Invia Group (firma wypłaciła jednorazowe odprawy, a w sprawozdaniu podkreśla, że dzięki temu będzie teraz osiągać oszczędności).
Kwartalny wynik operacyjny firmy poszedł w dół z 45,74 do 26,15 mln zł, a wynik netto – z 19,1 mln zysku do 9,25 mln straty.
W całym pierwszym półroczu 2025 Wirtualna Polska Holding wypracowała wzrost przychodów sprzedażowych o 24,9 proc. do 912,77 mln zł, z czego te gotówkowe zwiększyły się o 25,7 proc. do 903,57 mln.
W ujęciu pro forma – jeśli uwzględnić wyniki Invia Group i Creative Eye w ub. i br., a także korektę dotyczącą przychodów Audioteka Group – przychody gotówkowe w pierwszej połowie 2025 r. były o 5 proc. wyższe r/r.
W segmencie turystycznym wpływy poszły w górę o 64,3 proc. do 444,33 mln zł, a pionie finansów konsumenckich – o 20,5 proc. do 116,61 mln, natomiast w reklamach i subskrypcjach nastąpił spadek o 4,6 proc. do 331,2 mln. W tym ostatnim obszarze zmalał też skorygowany zysk EBITDA: o 1,3 proc. do 111,03 mln.
Na poziomie skorygowanej EBITDA cała Wirtualna Polska Holding zanotowała wzrost zysku ze 182,7 do 207,71 mln zł, na operacyjnym – spadek z 88,52 do 60,89 mln, a w ujęciu netto – z 38,13 do 3,16 mln.