Chińskie SUV-y potknęły się o poduszki powietrzne. Rozczarowujący test Euro NCAP

15 godziny temu 7
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
  • Chińskie SUV-y zdobywają coraz większe uznanie, ale ostatnie testy zderzeniowe Euro NCAP wykazały niedoskonałości w systemach bezpieczeństwa kilku modeli
  • Wyczekiwane przez polskich klientów modele Chery Tiggo 7 i Tiggo 8 przez problemy z działaniem poduszek powietrznych uzyskały tylko cztery gwiazdki
  • Organizacja Euro NCAP zwróciła się do koncernu Chery z prośbą o modernizację systemu poduszek powietrznych
  • Chery powinno wiedzieć, jak to zrobić, bo w rozbitej w tej samej serii testów Omodzie 9 (auto innej marki koncernu Chery) nie występowały takie problemy

Organizacja Euro NCAP opublikowała wyniki kolejnych testów zderzeniowych. Tym razem ponad połowę puli stanowiły auta chińskich producentów. Wśród rozbitych pojazdów znalazły się modele marek Chery, Lynk & Co, Maxus, Omoda i Zeekr. Niestety, nie wszystkie przeszły próbę śpiewająco. Co prawda żaden z samochodów nie spadł poniżej czterech gwiazdek, ale jednak można czuć pewien niedosyt. Tym bardziej że zastrzeżenia dotyczą dwóch wyczekiwanych przez Polaków atrakcyjnie wycenionych spalinowych SUV-ów: Chery Tiggo 7 i Chery Tiggo 8. Co poszło nie tak?

Euro NCAP rozbił chińskie SUV-y. Rozczarowujący wynik Chery Tiggo 7 i 8

Pod lupę inżynierów Euro NCAP trafiło 10 modeli, z których większość była SUV-ami, ale w zestawieniu znalazły się też hatchback (Hyundai Inster), kombivan (Ford Tourneo Courier) i pikap (Maxus eTerron 9). Aż siedem samochodów pochodziło od chińskich producentów:

  • Chery Tiggo 7
  • Chery Tiggo 8
  • Lynk & Co 02
  • Maxus eTerron 9 (MG P9 EV)
  • Omoda 9
  • Zeekr 7X

Z tego grona najsłabiej wypadły dwa pierwsze modele. Tylko one musiały zadowolić się czterema gwiazdkami. Bezpieczeństwo zapewniane przez pozostałe chińskie konstrukcje było bez zarzutu – badacze Euro NCAP nie mieli podstaw, żeby przyznać im niższą notę niż maksymalne pięć gwiazdek. Zrobili to jednak w przypadku Hyundaia Instera, Forda Pumy Gen-E i Forda Tourneo Courier (wszystkie te auta dostały tylko cztery gwiazdki).

Zobacz: Niesprzedane chińskie SUV-y kurzą się na placach. "Szkoda, że nie są jak wino"

Zderzenie boczne z udziałem chińskiego SUV-a

Zderzenie boczne z udziałem chińskiego SUV-aEuro NCAP

Chińskie SUV-y na ogół są bezpieczne, ale Chery musi się poprawić

Chińczycy nauczyli się już robić bezpieczne samochody – co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Potrafi to też koncern Chery, bo biorący udział w tej samej serii testów SUV Omoda 9 (na marginesie: rozchwytywany w Polsce) został oceniony najwyższą notą pięciu gwiazdek. Auta bazowej marki koncernu Chery nie wypadły już tak dobrze. Dlaczego? Problemem okazało się działanie poduszek bezpieczeństwa.

W teście z barierą boczną odczyty manekina wykazały dobrą ochronę wszystkich obszarów ciała. Jednak kurtynowa poduszka powietrzna odłączyła się od szyny przechyłowej. Awaria ta miała miejsce z tyłu samochodu i wpłynęła na wyniki manekina dziecięcego.

– czytamy w przedstawionym przez Euro NCAP uzasadnieniu wyniku. Analitycy mieli też zastrzeżenia do oferowanej w wersji PHEV poduszki kolanowej kierowcy. Zadziałała, ale z odczytów manekina wynika, że "nie rozwinęła się prawidłowo i nie pokryła w pełni strefy uderzenia kolana".

Przeczytaj też: Widziałem na własne oczy crash test trzech elektryków. Manekiny były niewzruszone

Poduszki powietrzne w testowanym przez Euro NCAP Chery Tiggo 7

Poduszki powietrzne w testowanym przez Euro NCAP Chery Tiggo 7Euro NCAP

Czy to oznacza, że SUV-y oferowane przez markę Chery są niebezpieczne? Organizacja Euro NCAP przekazała producentowi wyniki testów z prośbą o modernizację systemu poduszek powietrznych. Z opublikowanej po teście notatki wynika jednak, że mimo problemów z poduszkami Chery Tiggo 7 i Chery Tiggo 8 są raczej bezpiecznymi pojazdami – wysoko oceniono np. sztywność karoserii i działanie stref kontrolowanego zgniotu. Po prostu to za mało na pięć gwiazdek.

Przeczytaj źródło