Wojna handlowa prezydenta USA Donalda Trumpa dusi branżę motoryzacyjną. Globalni producenci samochodów notują miliardy dolarów strat, a niektórzy z nich wydali ostrzeżenia o zyskach z powodu amerykańskich ceł importowych.
Jednym z nich jest Volkswagen, największy niemiecki producent samochodów. Z pierwszej oceny szkód wywołanych wojną handlową Białego Domu wynika, że sam wpływ amerykańskich ceł kosztował firmę 1,3 miliarda euro w pierwszym półroczu. Tymczasem rezerwy restrukturyzacyjne w tym okresie wyniosły tylko 700 milionów euro. W tej sytuacji firma zmuszona jest do obniżenia całorocznej prognozy sprzedaży i marży zysku.
Volkswagen spodziewa się obecnie tegorocznej marży zysku operacyjnego na poziomie od 4 do 5 proc., w porównaniu z wcześniejszymi prognozami na poziomie 5,5-6,5 proc.. Sprzedaż w całym roku, która według wcześniejszych prognoz miała wzrosnąć nawet o 5 proc., ma utrzymać się na poziomie z poprzedniego roku.
Dalsze obniżanie kosztów
Prezes Oliver Blume powiedział inwestorom, że w odpowiedzi na cła spółka musi zintensyfikować działania mające na celu obniżenie kosztów.
„Musimy zwiększyć nasze wysiłki na rzecz redukcji kosztów i przyspieszyć wdrażanie. Przecież nie możemy zakładać, że sytuacja z taryfami jest tylko tymczasowa” – powiedział Blume.
Trudne negocjacje
Jak podaje Reuters, dyplomaci UE zasugerowali, Wspólnota może zmierzać do porozumienia na wzór tego jakie USA zawarło z Japonią, czyli szerokiego cła w wysokości 15 proc. Jeżeli porozumienia nie będzie od 1 sierpnia ma obowiązywać cło na poziomie 30-procent.
Dyrektor finansowy Volkswagena, Arno Antlitz, powiedział, że w przypadku zawarcia umowy na wzór japońskiej, która przewidywałaby 15-procentową stawkę celną, marża zysku firmy wyniesie mniej więcej środek prognoz.
Wyniki Volkswagena za II kwartał
W II kwartale tego roku Volkswagen odnotował zysk operacyjny w wysokości 3,8 mld euro, co stanowi spadek o 29 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Wpływ na to miały cła i koszty restrukturyzacji, a także wyższa sprzedaż modeli całkowicie elektrycznych o niższej marży.
W pierwszym półroczy tego roku Volkswagen zwiększył dostawy na całym świecie o 1,5 proc., ale jednocześnie grupa odnotowała spadek dostaw do USA o prawie 10 proc..
Przychody ze sprzedaży w Ameryce Północnej stanowiły 18,5 proc. globalnej sprzedaży producenta samochodów w pierwszej połowie roku.
Źródło: Reuters